بایگانی ماهیانه: فروردین ۱۳۹۷

Geany: یک ادیتور چُست و چابک

Geany: یک ادیتور چُست و چابک

از نوشته های من در سکان آکادمی

Geany (با تلفظ Genie) یک تکست ادیتور کم‌حجم و سریع است که از تولکیت +GTK با امکانات بیسیک یک IDE استفاده می‌کند. کمترین وابستگی به پکیج‌های جانبی از جمله مهمترین نکاتی است که در دیزاین این ادیتور به آن توجه شده است؛ بدین صورت که Geany می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با فراهم‌ کردن محیطی برای نوشتن و اجرای سریع کدها،‌ پاسخگوی نیازهای دولوپرها باشد.

همان‌طور که اشاره شد، سعی شده است حجم کم و سرعت بالا، دو ویژگی بارز این IDE باشند؛ به همین دلیل، Geany کمترین وابستگی را به مواردی نظیر KDE یا GNOME دارد و تنها به لایبرری‌های GTK2 در زمان اجرا نیاز خواهد داشت.

برخی از مهمترین خصوصیات Geany
– هایلایت کردن سینتکس
– کامل کردن خودکار کدهای نوشته شده
– بستن خودکار تگ‌های HTML و XML
– کد نَویگِیشن
– بیلد کردن سیستم برای کامپایل و اجرای کدها
– مدیریت آسان پروژه‌ها
– پشتیبانی از پلاگین‌های جانبی برای افزایش قابلیت‌ها

همچنین لازم به ذکر است که Geany از بسیاری فایل‌تایپ‌های رایج پشتیبانی می‌کند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از C ،C# ،C++ ،Clojure ،Fortran ،Go ،HTML ،Java ،Javascript ،Matlab ،PHP و Python.

ادامه مطلب در سکان آکادمی

Konva.js: لایبرری جاوااسکریپتی برای خلق جلوه‌های گرافیکی دوبُعدی

Konva.js: لایبرری جاوااسکریپتی برای خلق جلوه‌های گرافیکی دوبُعدی

از نوشته های من در سکان آکادمی

Konva یک لایبرری بر پایهٔ Canvas در HTML5 است که با استفاده از آن می‌توان جلوه‌های گرافیکی دوبُعدی را به سادگی در اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین نسخه‌های دسکتاپ اجرا کرد.

ایجاد جلوه‌های بصری جذاب‌تر در صفحات وب نظیر استفاده از ترنزیشن‌ها، انیمیشن، اسکیل شدن آبجکت‌ها، قابلیت درگ‌ & دراپ و غیره همگی مواردی هستند که در صورت تسلط دولوپر به CSS و JS قابل پیاده‌سازی هستند اما با استفاده از فریمورکی نظیر Konva، می‌توان موارد این‌چنینی را با سرعت بیشتر و البته با کدهایی کمتر و مهمتر از آن، ساده‌تر اجرا کرد.

روش استفاده از Konva
برای استفاده از Konva تنها کافی است تا مشابه بسیاری دیگر از لایبرری‌های رایج مثل جی‌کوئری و بوت‌استرپ، فایل حاوی کدهای این فریمورک را از CDN آن در قسمت هِد صفحهٔ خود لود کرده و سپس کدهای مورد نیاز را فراخوانی کنید.

در منطق به کار رفته این فریمورک همه چیز از Konva.Stage آغاز می‌شود؛ این بخش می‌تواند دارای زیر شاخه‌های فراوانی با عنوان Konva.Layer باشد که در نهایت هر Layer (لایه) نیز دارای اَشکال مجزا و گروه‌هایی متشکل از آبجکت‌ها و آیتم‌ها است که در صفحه نشان داده می‌شوند.

این طبقه‌بندی مشابه مدل DOM در صفحات HTML است که در آن تمامی کدهای صفحه داخل تگ‌های HTML قرار می‌گیرند، سپس صفحه به دو بخش کلی Head و Body تقسیم می‌شود و هر کدام از این بخش‌ها نیز می‌توانند دارای زیرمجموعه‌های خود باشند.

لازم به ذکر است که هر Layer در Konva دارای دو رندرر است که عبارتند از Scene Renderer برای ایجاد مواردی که در صفحه نمایش داده می شوند (کاربر می‌تواند آن‌ها را مشاهده کند) و Hit Graph Renderer که نتایج اجرای آن به صورت مستقیم و پیش‌فرض در صفحه قابل‌رؤیت نیستند و هدف از آن‌ها بررسی رویدادهایی است که در صفحه‌‌ٔ وب اتفاق می‌افتند (البته در زمانی بسیار کوتاه و با کارایی بسیار بالا).

ادامه مطلب در سکان آکادمی

فرم درخواست کار استیو جابز ۳ سال پیش از تأسیس اپل

فرم درخواست کار استیو جابز ۳ سال پیش از تأسیس اپل

از نوشته های من در سکان آکادمی

پرسشنامهٔ شغلی استیو جابز در سن 18 سالی، در سال ۲۰۱۸ در یک حراجی به فروش گذاشته شد. اگرچه کاملاً مشخص نیست که این فرم درخواست کار در سال 1973 برای چه شغل و چه شرکتی تکمیل شده و آیا موفقیت‌آمیز هم بوده است یا خیر، اما خواندن برخی موارد در آن که توسط یکی از برترین کارآفرینان دنیا و هم‌بنیانگذار شرکت اپل نوشته شده است، خالی از لطف نیست.

او در این فرم نام خود را «استیون جابز» و کالج Reed را هم به عنوان آدرس خود معرفی کرده است (این کالج، مرکزی آموزشی در پورتلند اورگن آمریکا است که وی پس از مدتی تحصیل، آن را ترک کرد). همچنین در این فرم درخواست شغل، #استیو جابز از تکنولوژهای الکترونیکی و مهندسی طراحی به عنوان علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌های خود یاد کرده است و در مقابل پرسش مربوط به دستگاه‌هایی که توانایی کار با آن‌ها را دارد، از میان گزینه‌های ماشین‌های پانچ (Keypunch)، کامپیوتر، ماشین حساب و سایر موارد، دو گزینهٔ کامپیوتر و ماشین حساب را علامت زده است (برای آشنایی بیشتر با استیو جابز، می‌توانید به مقالهٔ 20 حقیقت جالب دربارهٔ استیو جابز مراجعه نمایید).

او در این فرم نوشته که گواهینامهٔ رانندگی دارد و در پاسخ به این سؤال که آیا به اتومبیل نیز دسترسی دارد، پاسخ داده است: «امکانش وجود داره اما قطعی نیست». نکتهٔ جالب دیگر این است که خالق گوشی‌ آیفون، در آن زمان نوشته است که هیچ نوع تلفنی در اختیار ندارد!

سه سال پس از تاریخ تکمیل این فرم، استیو جابز به همراه استیو وازنیاک سری نخست از کامپیوترهای اپل را با نام Apple I به بازار عرضه کردند و به این صورت اولین قدم‌ها در مسیر موفقیت‌های بزرگی برای آن‌ها آغاز شد؛ در ادامه، سری Apple II که با سیستم‌عامل مکینتاش (Macintosh) همراه بود عرضه شد و در حدود 10 سال پس از آن نیز، محصول تأثیرگذار اپل یعنی گوشی موبایل iPhone معرفی شد.

ادامه مطلب در سکان آکادمی