بایگانی ماهیانه: اسفند ۱۳۹۶

11 پرسشی که پیش از برون‌سپاری یک پروژهٔ سئو، باید از سئوکار پرسید

۱۱ پرسشی که پیش از برون‌سپاری یک پروژهٔ سئو، باید از سئوکار پرسید

از نوشته های من در سکان آکادمی

امروزه بسیاری از افراد در قالب فعالیت‌های فردی و یا شرکتی، به انجام پروژه‌های SEO می‌پردازند و به طور کلی برون‌سپاری پروژه‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو امری بسیار رایج شناخته می‌شود؛ اما چه پرسش‌هایی باید پیش از شروع کار با یک سئوکار یا شرکت مجری پروژه‌های سئو پرسیده شوند؟ در این پست به بررسی ۱۱ مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارائهٔ رزومه‌ای قدرتمند و افتخارات کسب شده، همگی مواردی هستند که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند به انتخاب یک مجری مناسب برای پروژه‌های SEO کمک کند اما بهتر است این ۱۱ پرسش نیز به صورت شفاف مطرح شده و پاسخ‌های مناسبی نیز برای هر کدام از مجری پروژه گرفته شود.

۱٫ مجموعهٔ شما چه خدماتی را در این همکاری ارائه می‌کند؟
پروسهٔ سئو شامل مواردی است که به صورت زنجیروار به یکدیگر وابسته‌اند؛ مواردی نظیر لینک‌بیلدینگ، تولید محتوای مناسب برای کاربران و گوگل، کدنویسی وب‌سایت، رعایت اصول گرافیک در طراحی بصری و قالب سایت، انتخاب تصاویر مناسب و بهینه. گرچه ممکن است با حذف برخی از این موارد، یک سایت به صورت موقت به رتبه‌های خوبی در صفحهٔ اول نتایج گوگل دست پیدا کند، اما برای حفظ دستاوردها در طولانی مدت، لازم است تا مجموعه‌ای از کارهای مختلف اما مرتبط با هم انجام شود.

در ادامهٔ موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که امروزه دیگر پروژه‌های سئو به صورت انفرادی قابل پیاده‌سازی نیستند زیرا برای هر مورد، نیاز به یک فرد متخصص و دارای تجربهٔ کافی است؛ به عنوان مثال، برای ارائهٔ محتوایی مناسب و بهینه شده که موجب جذب کاربران بیشتر و افزایش زمان حضور آن‌ها در وب‌سایت شود به یک متخصص تولید محتوا، برای افزایش پارامترهای تجربهٔ کاربری و رضایت کاربران از سایت به متخصصان گرافیک و یوایکس و همچنین برای فراهم کردن زیرساخت مناسب جهت بررسی سایت توسط گوگل به یک متخصص سئو تکنیکال نیاز است.

۲٫ به صورت مستقیم چه کسی پروژه را انجام می‌دهد؟
از آنجایی که برخی از مجموعه‌ها خود نیز پروژه‌ها را به پیمانکاران دیگری واگذار می‌کنند، پیگیری روند پیشرفت کار در چنین مواردی می‌تواند بسیار دشوار و پیچیده شود! از این رو، بهتر است پیش از آغاز یک پروژهٔ سئو، از اینکه مجری اصلی پروژه چه کسی است، به طور قطع اطمینان حاصل نمایید.

۳٫ آیا تمام پیشنهادات و موارد ارائه شده توسط مجری قابل انجام است؟
در برخی موارد ممکن است پیشنهاداتی ارائه شوند که برای انجام آن‌ها نیاز باشد تا فرد یا مجموعهٔ ثالثی به پروژه اضافه شود که در این صورت به احتمال زیاد زمان و هزینهٔ اجرای پروژهٔ سئو دچار تغییرات مهمی خواهد شد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود پیش از عقد قرارداد برای یک پروژهٔ سئو، مشخص شود که برای انجام موارد پیشنهادی به چه زیرساخت‌هایی نیاز است و این موارد توسط چه افرادی ارائه می‌شوند.

۴٫ گزارش‌ها به چه صورتی و در چه زمانی ارائه ‌می‌شوند؟
از آنجایی که در اکثر پروژه‌های سئو که به صورت اصولی و صحیح انجام می‌شوند نتایج در طی زمان و با یک روند صعوی کسب می‌شوند، گزارش‌هایی گویا و شفاف در زمان‌بندی‌های مشخص (هفتگی، ماهیانه و یا حتی روزانه) می‌توانند بسیار سودمند و مفید بوده و روند پیشرفت آن پروژه را نشان دهند. برخی از مجموعه‌ها در طی مدت زمان انجام پروژه، برای کاربر دسترسی به پنلی را فراهم می‌کنند که وی می‌تواند انواع گزارش‌های درخواستی شامل رتبهٔ سایت در نتیجه جستجوی عبارتی مشخص، تعداد بازدیدکنندگان، تعداد بازدیدهای انجام شده، صفحات محبوب سایت از نظر کاربران و … را در آنجا مشاهده نماید (بدین ترتیب، تصمیم‌گیری‌ها نیز با آگاهی بیشتری انجام خواهند شد).

۵٫ چه دستاوردهایی در پایان ماه اول کسب می‌شوند؟
نتایج کسب شده در پایان نخستین ماه از یک پروژهٔ سئو می‌تواند نشان‌دهندهٔ عملکرد و مسئولیت‌پذیری مجری (سئوکار) پروژه باشد. اگرچه در برخی موارد به زمانی بیشتر از ۳۰ روز نیاز است، اما نحوهٔ تعامل بین کارفرما و مجری در این مدت می‌تواند گویای بسیاری از موارد و به خصوص اخلاق کاری مجری باشد (بهره‌مندی از مزایای رویکردهایی نظیر Agile و Lean SEO نیز می‌تواند موجب جلب نظر مشتری و افزایش حس اطمینان در وی شود؛ این مورد در پروژه‌هایی که زمان و هزینهٔ زیادی در آن‌ها مطرح شده است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند).

ادامه مطلب در سکان آکادمی

راه‌کارهایی به منظور ایجاد حس مالکیت نسبت به کار و محیط آن در کارکنان

راه‌کارهایی به منظور ایجاد حس مالکیت نسبت به کار و محیط آن در کارکنان

از نوشته های من در سکان آکادمی

ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در میان افراد و اضافه کردن آن به فرهنگ کاری یک مجموعه، فعالیتی است که می‌باید توسط لیدر (رهبر) در آن محیط ساخته شود و لازم به یادآوری است که این هدف هرگز به واسطهٔ شیوه‌های مبتنی بر تحکم مطلق و یا ترفندهای سنتی مدیریتی تحقق نخواهد یافت! در این پست، به بررسی دیدگاه Martin Zwilling یکی از فعالان اکوسیستم استارتاپی ایالات متحدهٔ آمریکا در ارتباط با موضوع «تفکر مالکیت» و برقراری آن در میان کارمندان یک #کسب‌و‌کار می‌پردازیم.

یکی از درس‌هایی که Martin Zwilling به‌ عنوان مدیر اجرایی و مربی کارآفرینی آموخته‌، این است که اگر واقعاً به دنبال کارکنانی هستید که با اشتیاق کامل کارهای خود را انجام ‌دهند، باید با آن‌ها همانند مالکان آن بیزینس رفتار کنید؛ نَه فردی که به صورت موقت یا پاره‌وقت برایتان مشغول به کار شده است. در ادبیات عامیانه، یک فرد مالک خود را درون بازی حس می‌کند و برای افزایش سود و کسب نتیجهٔ بهتر، همواره تلاش می‌کند و تنها مشکلات و نکات منفی را در نظر نمی‌گیرد.

مطابق گزارش مؤسسهٔ تحقیقاتی Gallup از بررسی شرایط کار در محیط‌های کار آمریکایی، تنها یک‌ سوم از کارکنان با توجه به موارد گفته شده احساس مالکیت را در خود دارند و در حدود ۵۰% دیگر تنها به صورت فیزیکی در محل کار حضور پیدا کرده و عملاً از نظر ذهنی، تعلقی به محیط کاری خود ندارند (همچنین پیش از این در مقاله‌ای تحت عنوان آیا می‌دانستید که ۵۰٪ کارمندان مدیرشان را ترک می‌کنند نه شرکت‌شان را؟ به بررسی یکی دیگر از تحقیقات مؤسسهٔ Gallup پرداختم که در آن آمده بود چیزی بیش از ۵۰٪ کارکنان به دلیل بروز مشکلات با مدیرشان شرکت خود را ترک می‌کنند).

این موضوع با توجه به اینکه در حال حاضر در برخی از محیط‌های کاری چهار نسل متفاوت کارکنان متشکل از بنیان‌گذاران، کارکنان اولیه، و نسل‌های جدید X و Y با خواسته‌ها و نیازمندی‌های متفاوت در کنار یکدیگر مشغول به فعالیت هستند، به چالشی تبدیل شده است که روزبه‌روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود (برای آشنایی بیشتر با نسل‌های X و Y، توصیه‌ می‌کنیم به مقالهٔ آشنایی با روحیات نسل ایگرگ یا هزاره مراجعه نمایید).

در این راستا، کتاب Counter Mentor Leadership از Kelly و Robby Riggs نیز حاوی نکات ارزشمندی است که برخی از‌ آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم (در واقع، این کتاب به Martin Zwilling کمک کرد تا با چند راه‌کار مفید دربارهٔ چگونگی افزایش حس مثبت در محیط کار و برقراری تفکر «مالکیت» در میان کارکنان آشنا شود که در ادامه، ۷ مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم).

ادامه مطلب در سکان آکادمی

Bill Gates عقیده دارد که کریپتوکارنسی به طور قطع انسان­‌های زیادی را هلاک خواهد کرد!

Bill Gates عقیده دارد که کریپتوکارنسی به طور قطع انسان­‌های زیادی را هلاک خواهد کرد!

از نوشته های من در سکان آکادمی

به گفتهٔ Bill Gates، یکی از مهمترین ویژگی‌های کریپتوکارنسی‌ها بی‌‌نام و نشان بودن دارندگان حساب‌ها در تراکنش‌های مبتنی بر آن است که باعث می‌شود تا حجم زیادی از معمالات غیرقانونی از جمله موارد مربوط به مواد مخدر به واسطهٔ آن انجام شده و بدین ترتیب، جان بسیاری از انسان‌ها از این طریق به خطر بیفتد!

بسیاری بیل گیتس را نه تنها به عنوان مالک اصلی شرکت مایکروسافت بلکه به عنوان میلیاردری می‌شناسند که سهم بزرگی در فعالیت‌های خیرخواهانه دارد؛ اما اظهار نظر اخیر وی دربارهٔ کریپتوکارنسی‌ها باعث شده است که نظرات موافق و مخالف بسیاری درباره دیدگاه او مطرح شود.

وی ویژگی ناشناس بودن طرفین معاملات مبتنی بر ارزهای رمزپایه (کریپتوکارنسی‌ها) را خطری بسیار جدی عنوان می‌کند زیرا با افزایش محبوبیت این‌گونه ارزها، مواردی که دولت‌ها هر ساله هزینه‌های بسیاری را برای کشف و کنترل آن‌ها پرداخت می‌کنند -مثل پولشویی، فرارهای مالیاتی و تأمین منابع مالی برای اهداف تروریستی- به راحتی و به دور از شیوه‌های کنترل کنونی، امکان‌پذیر می‌شوند.

به گفتهٔ بیل گیتس، امروزه امکان خرید آنلاین مواد مخدر و پرداخت هزینهٔ آن توسط کریپتوکارنسی‌ها باعث مرگ بسیاری از انسان‌ها شده و بدین ترتیب این تکنولوژی روی دیگری را نیز از خود نشان می‌دهد که در آینده می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را برای جوامع انسانی به همراه داشته باشد. آقای گیتس در پاسخ به پرسش خبرنگار Reddit مبنی بر اینکه خرید مواد مخدر با پول نقد نیز امکان‌پذیر است، عنوان کرد:

آره این موضوع هم صحیحه، اما برای انجام معاملات و پرداخت پول نقد، افراد باید شخصاً در محل حاضر بشن و این شرایط مشکلات بسیاری را برای تبهکاران ایجاد می‌کنه به ویژه در مواردی نظیر آدم‌ربایی.

ادامه مطلب در سکان آکادمی

95% از ترافیک دیتاسنترهای جهان در سال 2021 از Cloud تأمین خواهد شد!

۹۵% از ترافیک دیتاسنترهای جهان در سال ۲۰۲۱ از Cloud تأمین خواهد شد!

از نوشته های من در سکان آکادمی

Cisco پیش‌بینی کرده است در سال ۲۰۲۱ در حدود ۹۵% از محاسبات و ذخیره‌سازی‌های اینترنتی در سرورهای کلود اجرا شده و تنها در حدود ۵% از این ترافیک در دیتاسنترهای سنتی میزبانی خواهد شد! استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر کلود به سرعت در حال افزایش است و به گفتهٔ شرکت سیسکو، ترافیک دیتاسنترهای جهان تا سال ۲۰۲۱ در هر سال به ۱۹٫۵ زتابایت می‌رسد (این مقدار در سال ۲۰۱۶، در حدود ۶ زتابایت محاسبه شده بود).

نگرانی از مسائل مربوط به امنیت دیتاسنترهای کلود و حفاظت از داده‌های شخصی را می‌توان از جملهٔ مهمترین مسائلی دانست که در گذشته باعث عدم رغبت وب مسترها به استفاده از سرورهای کلود بوده است، اما با پیشرفت این تکنولوژی و بهره‌گیری از پروتکل‌های امنیتی بهینه‌تر، این موضوع به نسبت گذشته تا حد بسیار زیادی برطرف شده است. در گزارش ارائه شده توسط شرکت سیسکو، پیش‌بینی شده دیتاسنترهای کلود تا سال ۲۰۲۱، بیش از ۹۵٪ ترافیک دیتاسنترها را به خود اختصاص دهند (این رقم در سال ۲۰۱۶ برابر با ۸۸٪ بوده است).

یکی دیگر از عوامل افزایش محبوبیت استفاده از سرورهای کلود، مباحث مربوط به #اینترنت اشیاء و مواردی نظیر تجهیرات، خانه‌ها و اتومیبل‌های هوشمند است که برای استفاده از‌ آن‌ها نیاز به زیرساخت‌های جدید ارتباطی نظیر پلتفرم‌های مبتنی بر کلود است (برای آشنایی بیشتر با IoT به مقالهٔ اینترنت اشیاء (Internet of Things) چیست؟ مراجعه نمایید). در گزارش شرکت سیسکو اعلام شده است که تا سال ۲۰۲۱، شاهد ۱۳٫۷ میلیارد کانکشن اینترنت اشیاء خواهیم بود که این رقم به نسبت میزان ۵٫۸ میلیارد در سال ۲۰۱۶، رشد قابل‌توجهی به حساب می‌آید.

ادامه مطلب در سکان آکادمی