بایگانی ماهیانه: خرداد ۱۳۹۶

درآمدی بر قانون تشابه (گشتالت)

درآمدی بر قانون تشابه (گشتالت)

Gestalt یک کلمهٔ آلمانی بسیار بااهمیت به‌خصوص برای طراحان می‌باشد و در این مقاله قصد داریم به بررسی اصول قانون گشتالت و بار معنایی زیادی که این کلمهٔ کوچک برای طراحان وب‌سایت با خود به‌همراه دارد بپردازیم.

تئوری Gestalt به‌صورت کاملاً موجز توسط روانشناسان این حوزه نظیر Kurt Koffka به‌صورت زیرخلاصه شده است:

کلیّت و نتیجهٔ نهایی، چیزی فراتر و متفاوت از جمع اجزا است!

درکی که انسان از یک مفهوم کلی دارا است به‌مراتب متفاوت از درکی است که وی از اجزای تشکل‌دهندهٔ آن مفهوم کلی دارد؛ درعین‌حال، این مفهوم کلی موجودیتی کاملاً مجزا بوده و الزاماً حاصل‌جمعی از اجزا تشکیل‌دهنده‌اش نمی‌باشد!

ما با درکی کامل از اصول Gestalt، می‌توانیم دست به خلق تجربیات بصری جذاب‌تر و بهتری در طراحی وب‌سایت‌ها و اپلیکشین‌ها بزنیم؛ می‌توان بااستفاده از مزیت‌هایی که این مجموعه قوانین برای دیزاینرها به‌ ارمغان می‌آورد، طراحی‌هایی به‌مراتب متفکرانه‌تر و کاربرپسندتر داشت و مهم‌تر از همه این‌که بدانید چه بخشی از کار شما، بر روی کاربرانتان تأثیرگذار است.

اصول Gestalt چیست؟
اصول گشتالت مجموعه‌ای از قوانینی هستند که به شرح چگونگی درک عناصر بصری توسط چشم انسان می‌پردازد و قسمت‌های اصلی آن عبارتند از مواردی نظیر این‌که چگونه چشم انسان یک شکل را به‌صورت کامل و واحد فارغ از تجمیع بخش‌های تشکیل‌دهندهٔ آن می‌بیند و همچنین کاهش پیچیدگی تصاویر پیچیده به اشکال ساده‌تر.

Gestalt واژه‌ای آلمانی است که در لغت به‌معنی «شکل یا فرم» می‌باشد؛ اصولی که ریشهٔ آن به Max Wertheimer روانشناس اتریشی مجارستانی الاصل مربوط به سال‌های (1880-1943) باز می‌گردد و سپس توسط (Wolfgang Köhler (1929) ،Kurt Koffka (1935 و  (Wolfgang Metzger (1936 مورد بررسی و تکمیل واقع شده است.

هدف اصلی محققان این زمینه، یکپارچه‌سازی تئوری‌های مشابه و ارائهٔ نظریه‌ای واحد برای توضیح ایجاد ارتباط بین عناصر یک طرح به‌صورت ناخودآگاه توسط انسان می‌باشد که در ادامه به بررسی یکی از اصول گشتالت با نام Law of Similarity یا «قانون تشابه» می‌پردازیم.

خواندن ادامه مطالب در sokanacademy.com

 

ARKit: کیت واقعیت افزودهٔ شرکت اپل

ARKit: کیت واقعیت افزودهٔ شرکت اپل

شرکت اپل در رویداد خرداد ماه 1396 خود، به معرفی نسل جدیدی از محصولاتش نظیر مک‌بوک و آی‌مک پرداخت اما معرفی سیستم‌عامل iOS 11 و ویژگی‌های جدید آن یکی از شگفتی‌های این رویداد بود. یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی عباراتی بودند که بارها توسط ارائه‌کنندگان استفاده شد که در ادامه، به بررسی اجمالی کیت واقیعت افزوده معرفی شده -ARKit- خواهیم پرداخت.

معرفی ARKit
در سیستم‌عامل iOS 11،  اپل فریمورک جدیدی را با نام ARKit معرفی نمود که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌سادگی بتوانند به خلق تجربه‌های واقعیت افزوده غیرموازی در آیفون و آی‌پد بپردازند. با ترکیب اشیاء دیجیتالی و اطلاعات محیط پیرامون، ARKit اپلیکشین‌هایی را در پس صفحه نمایش اجرا نموده و قابلیت تعامل آن‌ها با دنیای واقعی در روش‌های جدید را فراهم می‌کند.

بررسی اجمالی ARKit
ARKit از تکنولوژی بصری بسیار دقیقی با نام Visual Inertial Odometry) VIO) برای تعامل با دنیای اطراف بهره می‌برد؛ VIO با بهره‌گیری از دوربین‌های بسیار دقیق و تکنولوژی CoreMotion data می‌تواند هنگام حرکت در فضای یک اتاق، با دقت بسیار بالا و بدون نیاز به هیچ‌گونه کالیبراسیون جانبی و اضافی، چگونگی حرکات و تغییرات را ثبت و پردازش نماید.

خواندن ادامه مطالب در sokanacademy.com

 

بررسی 10 ویژگی بسیار مفید فایرفاکس برای فرانت‌اند دولوپرها

بررسی 10 ویژگی بسیار مفید فایرفاکس برای فرانت‌اند دولوپرها

در گذشته فایرفاکس یکی از محبوترین مرورگر‌ها بین طراحان وب‌سایت به‌شمار می‌آمد؛ امکاناتی نظیر مالتی‌تب، نمایش صحیح کدها و … از جمله مواردی بودند که مرورگر فایرفاکس را به مرورگر پیش‌فرض هر دولوپری تبدیل می‌نمود. اگرچه با گذشت زمان و به‌ویژه پس از معرفی کروم توسط گوگل شرایط تغییر کرد، اما فایرفاکس همچنان یکی از قدرتمندترین مرورگرها به‌ویژه برای دولوپرهای فرانت‌اند به‌شمار می‌آید. در این مقاله به بررسی 10 ابزار مفیدی که فایرفاکس در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا بتوانند کارهای خود را آسان‌تر و سریع‌تر انجام دهند خواهیم پرداخت.

1. خط‌کش‌های افقی و عمودی
یکی از امکانات مفیدی که مرورگر فایرفاکس در ارتباط با بررسی اندازهٔ عناصر صفحه و چیدمان آن‌ها در اختیار دولوپرها می‌گذارد، خط‌کش‌های افقی و عمودی به‌صورت هم‌زمان می‌باشد؛ برای فعال کردن این ویژگی، از منوی کاربری مرورگر به‌ترتیب گزینه‌های Developer و سپس Developer Toolbar را انتخاب نمایید (همچنین می‌توانید از ترکیب کلیدهای میانبر Shift + F2 نیز استفاده نمایید). در کامندلاین ایجاد شده در قسمت پایین صفحه، عبارت Rulers را نوشته و اینتر کنید.

اگر می خواهید این ویژگی در پنجرهٔ Developer Tools نیز اضافه شود، پس از باز نمودن این قسمت (کلید F12 را فشار دهید) از بخش بالا و سمت راست آن، روی آیکون چرخ‌دنده (Toolbox Options) کلیک نمایید. از میان گزینه‌های قابل انتخاب، Toggle rulers for the page را فعال نمایید؛ پس از آن، آیکون خط‌کش به این پنجره اضافه شده و می‌توانید در صورت نیاز، به‌راحتی از آن استفاده نمایید.

خواندن ادامه مطالب در sokanacademy.com

 

راه‌کار جدید گوگل برای ارزیابی عملکرد کمپین‌های تبلیغات اینترنتی

راه‌کار جدید گوگل برای ارزیابی عملکرد کمپین‌های تبلیغات اینترنتی

به‌عنوان شرکتی که تقریباً تمام درآمد و سود مالی خود را از تبلیغات اینترنتی کسب می‌نماید، گوگل دستاوردهای بسیاری از راه کمک کردن به کسب‌و‌کارهای گوناگون به‌منظور افزایش کیفیت عملکرد و بازخورد کمپین‌های بازاریابی اینترنتی با بهره‌مندی از امکانات تبلیغاتی آنلاین خود داشته است.

این شرکت در راستای افزایش توانایی‌ها و سهم بازار خود، به‌تازگی پلتفرم ارزیابی ابری Ads Data Hub را معرفی نموده است که بااستفاده از آن، سفارش‌دهندگان تبلیغات می‌توانند به ارزیابی نتایج کمپین تبلیغاتی خود برپایهٔ اطلاعات دقیق ثبت شده از جزئیات رفتار کاربران -به‌ویژه کاربران موبایل- در تعامل با کمپین‌های تبلیغاتی خود بپردازند.

همان‌طور که اشاره شد، این سرویس بر پایهٔ زیرساخت ابری گوگل بوده و با سرویس آنالیز BigQuery Big Data به‌صورت یکپارچه درآمده است به گفتهٔ Geoff Samek, از مدیران ارشد محصول شرکت گوگل:

بااستفاده از این سرویس، سفارش‌دهندگان تبلیغات می‌تونن به میزان تأثیرگذاری کمپین تبلیغاتی خود حتی باتوجه به نوع و ابعاد صفحهٔ نمایش مخاطب پی‌ببرن. تا الان، موبایل‌ها تغییرات اساسی بر زندگی ما داشتن و امروزه با دستگاه‌هایی که به‌سادگی در دستامون قرار می‌گیرن، افراد می‌تونن به جستجو، خرید و یا تماشای فیلم بپردازن و دیگه نمی‌شه نقش اون‌ها رو نادیده گرفت.

این سرویس جدید باتوجه به سوابق رفتاری کاربر در دیوایس‌های گوناگون، جستجوهای انجام شده، و اطلاعات پایه‌ای نظیر سن، جنسیت و موقعیت جغرافیایی، این امکان را برای بازاریابان فراهم می‌کند تا بتوانند به‌طور دقیق جامعهٔ مشتریان خود را مشخص نمایند و در زمان مناسب به ارائهٔ پیشنهادهای مفید به آن‌ها بپردازند. همچنین دسترسی به اطلاعاتی سودمند از دیتابیس‌های بازاریابی و سیستم‌های مدیریت رفتار مشتریان، از اولین مرحلهٔ برخورد کاربر با محتوای تبلیغاتی تا آخرین مرحله و انجام خرید، می‌تواند افزایش کیفیت تبلیغات و رضایت خریدار را در پی داشته باشد.

خواندن ادامه مطالب در sokanacademy.com

 

گزارش لینکدین از 10 شرکت محبوب از دید افراد متخصص جویای کار

گزارش لینکدین از 10 شرکت محبوب از دید افراد متخصص جویای کار

اخیراً لینکدین گزارشی را منتشر کرده است که در آن به معرفی 50 شرکتی می‌پردازد که بیشترین محبوبیت را به‌عنوان گزینه‌های شغلی در میان افراد حرفه‌ای دارند؛ نکتهٔ جالبی که دربارهٔ این گزارش وجود دارد، این‌‌که شرکت‌های فعال در زمینهٔ فناوری‌اطلاعات در ردیف‌های آغازین این لیست قرار دارند. در ادامه به بررسی 10 مورد اول در این گزارش می‌پردازیم.

در بسیاری از این شرکت‌ها، برنامه‌های بسیاری برای بهبود و افزایش توانایی‌های افراد و همچنین ارتقاء شخصیت فردی آن‌ها وجود دارد؛ باتوجه به مطلب منتشر شده در وبلاگ لینکدین، رتبهٔ شرکت‌ها در این لیست براساس مواردی همچون تعداد درخواست‌های شغلی کاربران این شبکهٔ‌ اجتماعی برای آن‌ها، تعداد ارتباط‌های سایر کاربران با کاربران شاغل در آن شرکت و این‌که آیا مدت حضور یک فرد در این شرکت به ۱ سال رسیده است یا خیر تعیین شده است.

1. Alphabet
Alphabet شرکت مادر موتور جستجوی بزرگ گوگل، بالاترین رتبه را در زمینهٔ فرهنگ سازمانی شرکت‌های فناوری‌اطلاعات دارد و الگوی بسیاری از استارتاپ‌ها می‌باشد؛ باتوجه به نتایج این گزارش، در سراسر دنیا بیش از 72000 نفر با گوگل -یا بهتر بگوییم شرکت الفبا- همکاری می‌کنند.

2. Amazon
شاید بسیاری وب‌سایت آمازون را با فروش آنلاین کتاب بشناسند، اما این شرکت بزرگترین ارائه‌دهندهٔ خدمات کلود در بخشی مستقل تحت‌عنوان Amazon Web Services یا به اختصار AWS می‌باشد. آمازون همچنین در صنعت فیلم‌سازی نیز توانسته به موفقیت‌هایی دست یابد که از آن جمله می‌توان به تولید سری جدید برنامهٔ تخت‌گاز پس از سابقهٔ طولانی آن در شبکهٔ BBC در سال گذشته اشاره نمود.

خواندن ادامه مطالب در sokanacademy.com