11 پرسشی که پیش از برون‌سپاری یک پروژهٔ سئو، باید از سئوکار پرسید

۱۱ پرسشی که پیش از برون‌سپاری یک پروژهٔ سئو، باید از سئوکار پرسید

از نوشته های من در سکان آکادمی

امروزه بسیاری از افراد در قالب فعالیت‌های فردی و یا شرکتی، به انجام پروژه‌های SEO می‌پردازند و به طور کلی برون‌سپاری پروژه‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو امری بسیار رایج شناخته می‌شود؛ اما چه پرسش‌هایی باید پیش از شروع کار با یک سئوکار یا شرکت مجری پروژه‌های سئو پرسیده شوند؟ در این پست به بررسی ۱۱ مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارائهٔ رزومه‌ای قدرتمند و افتخارات کسب شده، همگی مواردی هستند که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند به انتخاب یک مجری مناسب برای پروژه‌های SEO کمک کند اما بهتر است این ۱۱ پرسش نیز به صورت شفاف مطرح شده و پاسخ‌های مناسبی نیز برای هر کدام از مجری پروژه گرفته شود.

۱٫ مجموعهٔ شما چه خدماتی را در این همکاری ارائه می‌کند؟
پروسهٔ سئو شامل مواردی است که به صورت زنجیروار به یکدیگر وابسته‌اند؛ مواردی نظیر لینک‌بیلدینگ، تولید محتوای مناسب برای کاربران و گوگل، کدنویسی وب‌سایت، رعایت اصول گرافیک در طراحی بصری و قالب سایت، انتخاب تصاویر مناسب و بهینه. گرچه ممکن است با حذف برخی از این موارد، یک سایت به صورت موقت به رتبه‌های خوبی در صفحهٔ اول نتایج گوگل دست پیدا کند، اما برای حفظ دستاوردها در طولانی مدت، لازم است تا مجموعه‌ای از کارهای مختلف اما مرتبط با هم انجام شود.

در ادامهٔ موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که امروزه دیگر پروژه‌های سئو به صورت انفرادی قابل پیاده‌سازی نیستند زیرا برای هر مورد، نیاز به یک فرد متخصص و دارای تجربهٔ کافی است؛ به عنوان مثال، برای ارائهٔ محتوایی مناسب و بهینه شده که موجب جذب کاربران بیشتر و افزایش زمان حضور آن‌ها در وب‌سایت شود به یک متخصص تولید محتوا، برای افزایش پارامترهای تجربهٔ کاربری و رضایت کاربران از سایت به متخصصان گرافیک و یوایکس و همچنین برای فراهم کردن زیرساخت مناسب جهت بررسی سایت توسط گوگل به یک متخصص سئو تکنیکال نیاز است.

۲٫ به صورت مستقیم چه کسی پروژه را انجام می‌دهد؟
از آنجایی که برخی از مجموعه‌ها خود نیز پروژه‌ها را به پیمانکاران دیگری واگذار می‌کنند، پیگیری روند پیشرفت کار در چنین مواردی می‌تواند بسیار دشوار و پیچیده شود! از این رو، بهتر است پیش از آغاز یک پروژهٔ سئو، از اینکه مجری اصلی پروژه چه کسی است، به طور قطع اطمینان حاصل نمایید.

۳٫ آیا تمام پیشنهادات و موارد ارائه شده توسط مجری قابل انجام است؟
در برخی موارد ممکن است پیشنهاداتی ارائه شوند که برای انجام آن‌ها نیاز باشد تا فرد یا مجموعهٔ ثالثی به پروژه اضافه شود که در این صورت به احتمال زیاد زمان و هزینهٔ اجرای پروژهٔ سئو دچار تغییرات مهمی خواهد شد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود پیش از عقد قرارداد برای یک پروژهٔ سئو، مشخص شود که برای انجام موارد پیشنهادی به چه زیرساخت‌هایی نیاز است و این موارد توسط چه افرادی ارائه می‌شوند.

۴٫ گزارش‌ها به چه صورتی و در چه زمانی ارائه ‌می‌شوند؟
از آنجایی که در اکثر پروژه‌های سئو که به صورت اصولی و صحیح انجام می‌شوند نتایج در طی زمان و با یک روند صعوی کسب می‌شوند، گزارش‌هایی گویا و شفاف در زمان‌بندی‌های مشخص (هفتگی، ماهیانه و یا حتی روزانه) می‌توانند بسیار سودمند و مفید بوده و روند پیشرفت آن پروژه را نشان دهند. برخی از مجموعه‌ها در طی مدت زمان انجام پروژه، برای کاربر دسترسی به پنلی را فراهم می‌کنند که وی می‌تواند انواع گزارش‌های درخواستی شامل رتبهٔ سایت در نتیجه جستجوی عبارتی مشخص، تعداد بازدیدکنندگان، تعداد بازدیدهای انجام شده، صفحات محبوب سایت از نظر کاربران و … را در آنجا مشاهده نماید (بدین ترتیب، تصمیم‌گیری‌ها نیز با آگاهی بیشتری انجام خواهند شد).

۵٫ چه دستاوردهایی در پایان ماه اول کسب می‌شوند؟
نتایج کسب شده در پایان نخستین ماه از یک پروژهٔ سئو می‌تواند نشان‌دهندهٔ عملکرد و مسئولیت‌پذیری مجری (سئوکار) پروژه باشد. اگرچه در برخی موارد به زمانی بیشتر از ۳۰ روز نیاز است، اما نحوهٔ تعامل بین کارفرما و مجری در این مدت می‌تواند گویای بسیاری از موارد و به خصوص اخلاق کاری مجری باشد (بهره‌مندی از مزایای رویکردهایی نظیر Agile و Lean SEO نیز می‌تواند موجب جلب نظر مشتری و افزایش حس اطمینان در وی شود؛ این مورد در پروژه‌هایی که زمان و هزینهٔ زیادی در آن‌ها مطرح شده است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند).

ادامه مطلب در سکان آکادمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *