از نوشته های من در سکان آکادمی
بسیاری از شرکتهای بازیسازی همواره به دنبال دولوپرهای حرفهای هستند تا بتوانند پروژههای خود را پیادهسازی کنند، اما با دستاورد جدید هوشمصنوعی به نظر میرسد این موضوع در آیندهٔ نزدیک تغییر خواهد کرد!
محققان انستیتو تکنولوژی جورجیا یک سیستم هوش مصنوعی را به عنوان دولوپر جدید پروژههای گیم معرفی کردهاند؛ تیم تکنولوژی جورجیا در یک مقالهٔ تحقیقاتی نشان دادهاند که یک الگوریتم هوش مصنوعی چگونه میتواند تنها با نگاه کردن به ویدیو یک بازی کامپیوتری و حتی بدون دسترسی به کدهای نوشته شده، به صورت کامل آن را شبیهسازی کند!
سیستم هوش مصنوعی ساخته شده در این پروژهٔ علمی و تحقیقاتی توانسته ۲ بازی خاطرهانگیز Super Mario و Mega Man را شبیهسازی کند. این شبیهسازی با آنالیز فریمبهفریم یک فایل ویدیویی از بازی و در ادامهٔ آن ساخت یک دیکشنری بصری از مفاهیم پایه و حتی مواردی نظیر مکان آیتمهای موجود در صفحه و سرعت حرکت آنها انجام شده است.
به گفتهٔ محققان این تیم تحقیقاتی، روش مورد استفاده در این پروژه در بررسی دقیق پیکسلهای صفحه نمایش، یک رویکرد و دستاورد جدید به سمت یادگیری مدلهای شبیهسازی به شمار میآید. همانطور که اشاره شد، این سیستم هوش مصنوعی ابتدا به بررسی هزاران فریم از بازی و آنالیز تکتک پیکسلها و درک ارتباط بین آنها میپردازد و در نهایت پس از کسب دانش لازم میتواند بازی و قوانین آن را با ایجاد یک موتور بازیسازی شبیهسازی کند. Matthew Guzdial نویسندهٔ این مقالهٔ علمی میگوید:
ما برای هر فریم یک پارسر در نظر گرفتیم که به جمعآوری اطلاعات و بررسی آیتمها و موقعیت اونها در صفحه میپردازه؛ همچنین سرعت حرکت اجسام رو توسط این سیستم آنالیز و شبیهسازی میکنیم. با بهرهمندی از نتایج کسب شده توسط سیستم هوش مصنوعی در این پروژه، میشه عملکرد شخصیتها و محیط بازیهای مختلف نظیر Mario و Goomba رو به راحتی با یکدیگر ادغام کرد، به صورتی که در هر فریم تشکیلدهندهٔ بازی، شخصیتها و آیتمهای بازیها با یکدیگر جابهجا بشن.