راه‌کارهایی به منظور ایجاد حس مالکیت نسبت به کار و محیط آن در کارکنان

راه‌کارهایی به منظور ایجاد حس مالکیت نسبت به کار و محیط آن در کارکنان

از نوشته های من در سکان آکادمی

ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در میان افراد و اضافه کردن آن به فرهنگ کاری یک مجموعه، فعالیتی است که می‌باید توسط لیدر (رهبر) در آن محیط ساخته شود و لازم به یادآوری است که این هدف هرگز به واسطهٔ شیوه‌های مبتنی بر تحکم مطلق و یا ترفندهای سنتی مدیریتی تحقق نخواهد یافت! در این پست، به بررسی دیدگاه Martin Zwilling یکی از فعالان اکوسیستم استارتاپی ایالات متحدهٔ آمریکا در ارتباط با موضوع «تفکر مالکیت» و برقراری آن در میان کارمندان یک #کسب‌و‌کار می‌پردازیم.

یکی از درس‌هایی که Martin Zwilling به‌ عنوان مدیر اجرایی و مربی کارآفرینی آموخته‌، این است که اگر واقعاً به دنبال کارکنانی هستید که با اشتیاق کامل کارهای خود را انجام ‌دهند، باید با آن‌ها همانند مالکان آن بیزینس رفتار کنید؛ نَه فردی که به صورت موقت یا پاره‌وقت برایتان مشغول به کار شده است. در ادبیات عامیانه، یک فرد مالک خود را درون بازی حس می‌کند و برای افزایش سود و کسب نتیجهٔ بهتر، همواره تلاش می‌کند و تنها مشکلات و نکات منفی را در نظر نمی‌گیرد.

مطابق گزارش مؤسسهٔ تحقیقاتی Gallup از بررسی شرایط کار در محیط‌های کار آمریکایی، تنها یک‌ سوم از کارکنان با توجه به موارد گفته شده احساس مالکیت را در خود دارند و در حدود ۵۰% دیگر تنها به صورت فیزیکی در محل کار حضور پیدا کرده و عملاً از نظر ذهنی، تعلقی به محیط کاری خود ندارند (همچنین پیش از این در مقاله‌ای تحت عنوان آیا می‌دانستید که ۵۰٪ کارمندان مدیرشان را ترک می‌کنند نه شرکت‌شان را؟ به بررسی یکی دیگر از تحقیقات مؤسسهٔ Gallup پرداختم که در آن آمده بود چیزی بیش از ۵۰٪ کارکنان به دلیل بروز مشکلات با مدیرشان شرکت خود را ترک می‌کنند).

این موضوع با توجه به اینکه در حال حاضر در برخی از محیط‌های کاری چهار نسل متفاوت کارکنان متشکل از بنیان‌گذاران، کارکنان اولیه، و نسل‌های جدید X و Y با خواسته‌ها و نیازمندی‌های متفاوت در کنار یکدیگر مشغول به فعالیت هستند، به چالشی تبدیل شده است که روزبه‌روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود (برای آشنایی بیشتر با نسل‌های X و Y، توصیه‌ می‌کنیم به مقالهٔ آشنایی با روحیات نسل ایگرگ یا هزاره مراجعه نمایید).

در این راستا، کتاب Counter Mentor Leadership از Kelly و Robby Riggs نیز حاوی نکات ارزشمندی است که برخی از‌ آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم (در واقع، این کتاب به Martin Zwilling کمک کرد تا با چند راه‌کار مفید دربارهٔ چگونگی افزایش حس مثبت در محیط کار و برقراری تفکر «مالکیت» در میان کارکنان آشنا شود که در ادامه، ۷ مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم).

ادامه مطلب در سکان آکادمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *