دوره فشرده آموزش طراحی تجربه کاربری : درس ۳، معرفی ۵ عنصر اصلی در طراحی تجربه کاربری

از نوشته های من در uxbook.org

ماموریت من در ارائه این ۳۱ درس این است که ، طراحان (یا طراحان مشتاق) بیشتری در طراحی تجربه کاربری شروع به کار کنند. بهترین مکان برای شروع یادگیری هر چیز از ابتدای آن است.

@JoelMarsh


 

۵ عنصر اصلی UX 
روانشناسی ، کاربردپذیری ، طراحی ، کپی ­رایتینگ ، تحلیل

 

اگرچه تجربه کاربری فرآیندی است که خود شامل تعداد زیادی از موارد مستقل و وابسته به یکدیگر می­شود، اما می­توان از بین آن­ها پنج مورد را به عنوان اصلی ترین ارکان پایه­های تجربه­کاربری در نظر گرفت:

  • روانشناسی (Psychology)
  • کاربردپذیری (Usability)
  • طراحی (Design)
  • کپی ­رایتینگ (Copywriting)
  • تحلیل (Analysis)

بدیهی است که معرفی کامل هر یک از عناوین مطرح شده، نیازمند محتوایی مجزا و دقیق است که در آن تمامی جزییات مربوطه نیز مدنظر قرار بگیرند، اما با این وجود در این مطلب سعی می­شود تا با ارایه توضیحاتی کاربردی و سودمند درباره پنج عنصر اصلی تجربه­کاربری با آن­ها بیشتر آشنا شویم:

 

  1. روانشاسی

کاربران دارای سلایق و دیدگاه­های متفاوتی هستند و هیچ الزامی وجود ندارد که طراحی مورد تایید شما از نظر مخاطب نیز قابل قبول باشد، بدین ترتیب ارزیابی دقیق مخاطب نهایی و درک نیازمندی­های وی پیش از شروع پروژه، می­تواند مطمئن­ترین راهکار برای کاهش ریسک­های مربوط به طراحی و استفاده بهینه از منابع مالی و زمان باشد.

پیشنهاد می­شود در راستای موارد مطرح شده، عملکرد کاربر در صفحات مورد نظر در قالب پرسش­های زیر و پاسخ­های آن­ها به دقت مدنظر قرار بگیرند:

  • انگیزه کاربر از حضور در این صفحه چیست؟
  • کاربر تحت تاثیر چه مواردی قرار خواهد گرفت و کدام بخش از احساسات وی بیشتر تحریک می­شوند ؟
  • کاربر برای دستیابی به هدف مورد نظر خود چه کارهایی باید انجام دهد؟
  • در صورت تکرار فرآیندهای ارایه شده، چه عادتی به وجود خواهد آمد؟
  • پس از کلیک کردن چه انتظاراتی باید برآورده شود؟
  • آیا به کاربران اطلاعاتی ارایه می­شود که تا کنون از آن آگاهی نداشته­اند؟
  • آیا این مسیری است که آن­ها مجدد طی خواهند کرد؟ به چه دلیل؟ چندبار؟
  • شما نیازهای کاربر را مدنظر قرار داده­­اید یا دیدگاه خودتان را؟
  • چه پاداشی برای رفتار مناسب ارایه می­شود؟

 

  1. کاربردپذیری

اگر موارد مربوط به روانشناسی را به ذهن ناخودآگاه کاربر مربوط بدانیم، در مقابل مفهایم کاربردپذیری بسیار به فعالیت ­های آگاهانه وابسته است، به عنوان مثال پیچیدگی بیش از حد یک فرآیند، موردی است که به آسانی توسط کاربر درک می شود. (البته این ویژگی در برخی موارد نظیر سناریوهای طراحی شده در مراحل یک بازی متفاوت است، چرا که در این شرایط، پیچیدگی بیشتر لذت بیشتری را برای مخاطبِ بازی به همراه می­آورد.) به طور کلی باید مسیر پیش روی کاربر تا حد امکان ساده و صریح طراحی شود و کمترین وابستگی به سایر بخش­ها در آن وجود داشته باشد.

پیشنهاد می­شود درباره اصول کاربردپذیری پرسش­های زیر و پاسخ­های آن­ها به دقت مدنظر قرار بگیرند:

  • آیا می­توان فرآیند را به گونه­ای طراحی کرد که نیاز کمتری به ثبت داده­ها توسط کاربر در آن باشد؟
  • آیا می­توان تا حد امکان از ایجاد خطا توسط کاربر جلوگیری نمود؟
  • آیا مسیر در ساده­ترین حالت ممکن طراحی شده است یا برای طی کردن آن نیازمند اندکی ذکاوت هستیم؟
  • آیا طراحی به گونه ای است که یافتن هدف موردنظر آسان می باشد، و نادیده گرفتن آن سخت به نظرمی رسد و یا به صورتی است که به صورت ناخود آگاه به دنبال آن باشیم؟
  • آیا طراحی همراه با دیدگاه کاربر است یا در تقابل با آن؟
  • آیا تمامی مواردی که کاربر باید بداند به او ارایه شده است؟
  • آیا انجام فرآیند به سادگی سایر فعالیت­های روزانه است؟
  • آیا در طراحی نیازمندی­ها و منطق کاربران مورد توجه بوده است یا سلیقه طراح؟
  • آیا بدون خواندن راهنما هم می­توان از موارد ارایه شده استفاده نمود؟

 

  1. طراحی

در طراحی تجربه کابری، مفهوم کلمه «طراحی» با آنچه سایر طراحان انجام می­دهند متفاوت است، در تجربه کاربری، مقصود از طراحی، چگونگی کارکرد یک فرآیند و طی کردن مسیر مورد نظر توسط کاربر است که می­توان به دقت آن را مورد ارزیابی قرار داد، از این رو طراحی تجربه­کاربری با مفهوم طراحی در گرافیک بسیار متفاوت است.

برای ارزیابی مفهوم طراحی در تجربه­کاربری، پیشنهاد می­شود پرسش­های زیر و پاسخ­های آن­ها به دقت مدنظر قرار بگیرند:

  • آیا طرح ارایه شده مورد پسند کاربران است و به سرعت به آن اعتماد می­کنند؟
  • آیا کاربر بدون نیاز به ارایه توضیحات تکمیلی متوجه هدف اصلی می­شود؟
  • آیا کاربر متوجه تمایز خدمات ارایه شده با سایر برندهای مشابه می­شود؟
  • آیا طراحی به گونه­ای است که نگاه و توجه کاربر به قسمت موردنظر طراح جلب شود؟
  • آیا رنگ­ها، اشکال هندسی، تصاویر و سایر موارد مورد استفاده به گونه­ای هستند که کاربر را برای دسترسی به موضوع مورد نظر همراهی کنند و جزییات بیشتری را به وی ارایه نمایند؟
  • آیا مواردی که قابلیت کلیک بر روی آن­ها وجود دارد از نظر ظاهری با سایر اجزای خنثی صفحه متفاوت هستند؟

 

  1. کپی ­رایتینگ

تفاوت بسیاری در نحوه نگارش متن برای معرفی یک برند (کپی رایتینگ تجاری) و ارایه متنی متناسب با اصول تجربه کاربری وجود دارد، در مورد اول ساختار متن به گونه­ای است که در آن تصویری مطلوب از سازمان برای مخاطب ترسیم می­شود اما در تجربه­کاربری باید موارد ارایه شده تا حد امکان ساده و صریح بیان شوند، برای آشنایی بیشتر با این موضوع پیشنهاد می­شود پرسش­های زیر و پاسخ­های آن­ها به دقت مدنظر قرار بگیرند:

  • آیا تمامی موارد ارایه شده مربوط به نیازمندی­های کاربر است؟
  • آیا مسیر به گونه­ای طراحی شده است که کاربر پروسه مد نظر را تا پایان تکمیل نماید؟ آیا اهداف کارفرما هم برآورده می­شود؟
  • آیا قسمتی از متن که بیشتر مورد تاکید است از نظر رنگ و اندازه با سایر قسمت­ها متفاوت است؟
  • آیا متن ارایه شده اطلاعات جدیدی به کاربر می­دهد یا تنها تکرار مفاهیم گذشته برای وی است؟
  • آیا متن نوشته شده صریح، ساده و کاربردی است؟

 

  1. تحلیل

آنالیز و تحلیل داده­ها یکی از مواردی است که متاسفانه اکثر افراد فعال در زمینه تجربه­کاربری تسلط کافی بر آن ندارند؛ این بخش یکی از مهمترین ارکان تجربه­کاربری بوده که نه تنها موجب افزایش ارزشمندی مباحث UX می شود، بلکه از وجوه تمایز آن با سایر رویکردهای طراحی نیز به حساب می­آید، از این رو توجه هرچه بیشتر به مباحث مطرح شده در این مرحله می­تواند تضمین کننده میزان موفقیت نهایی پروژه نیز باشد.

در ادامه پیشنهاد می­شود پرسش­های زیر و پاسخ­های آن­ها به دقت مدنظر قرار بگیرند:

  • شما از داده­های موجود برای کشف حقایق جدید استفاده می­کنید یا برای اثبات دیدگاه خود؟
  • شما به دنبال حقایق تاثیرگذار هستید یا دیدگاه­های منفعل؟
  • آیا پیش از تصمیم­گیری نهایی به جمع آوری نظرات مخاطبین پرداخته­اید؟
  • آیا می­دانید کاربران با توجه به چه مواردی تصمیم­گیری می­کنند؟
  • آیا تنها به دنبال داده­های کمی هستید یا کیفیت داده­ها نیز مورد توجه است؟
  • آیا ملاک­های ارزیابی مورد استفاده شده به طور صحیح انتخاب شده­اند؟
  • آیا به دنبال نظرات مخالف و نتایج نامناسب نیز هستید؟
  • چگونه نتایج حاصل از آنالیز داده­ها به شما کمک می­کند؟

 

منبع : http://thehipperelement.com

 

لینک مطلب در uxbook.org

You may also like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *