دوره فشرده آموزش طراحی تجربه کاربری : درس ۱۵

دوره فشرده آموزش طراحی تجربه کاربری : درس ۱۵

از نوشته های من در uxbook.org

ماموریت من در ارائه این ۳۱ درس این است که ، طراحان (یا طراحان مشتاق) بیشتری در طراحی تجربه کاربری شروع به کار کنند. بهترین مکان برای شروع یادگیری هر چیز از ابتدای آن است.

@JoelMarsh


همانطور که در درس های قبلی نیز گفته شد وقتی موضوعی به دفعات تکرار می شود، الگویی نیز متناسب با آن موضوع ساخته می شود، در همین راستا، قرارگیری چند شکل در کنار یکدیگر نیز می تواند در نگاه کاربر شکل جدیدی را بسازد. در این مقاله به بررسی تاثیر الگوها در طراحی می پردازیم.

تنش بصری یا visual  tension مفهومی است که اگرچه بسیار ابتدایی به نظر می رسد اما استفاده از آن در طراحی به دلیل عملکرد مغز انسان در تمایل به یافتن الگوهای غیرواقعی، می تواند نتایج شگفت آوری به همراه داشته باشد.

تنش خطی (Line Tension)

تصویر اول را به خاطر دارید؟ هشت اردک در یک صف، در این تصویر ما هشت اردک مجزا را نمی بینیم، بلکه یک صف را می بینیم، این پدیده، تنش خطی نام دارد، مشاهده یک خط (صف) یا مسیر، در حالی که چنین چیزی وجود ندارد. مطابق این پدیده، چشمان ما یک مسیر را دنبال می کند تا به انتهای آن برسد، و استفاده از این موضوع می تواند بی نهایت در طراحی سودمند باشد، چرا که اگر در قسمتی از این مسیر یک فضای خالی ایجاد شود، آن قسمت بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تنش کناره ها (Edge Tension)

اگر از تنش خطی بیش از یکبار استفاده شود، نتیجه آن به وجود آمدن شکلی خیالی در ذهن کاربر خواهد بود. در تصویر دوم، اردک ها به گونه ای چیده شده اند که به نظر می رسد در لبه های یک مربع قرار گرفته اند، این چیدمان می تواند به صورت ۱۲ اردک، یا چهار گروه سه تایی از اردک ها در نظر گرفته شود، اما ذهن ما ترجیح می دهد که یک مربع را در این تصویر ببیند؛ در این ساختار می توان با قرار دادن یک آیتم در میان شکل ساخته شده یا فضای خالی روی اضلاع آن، تمرکز کاربر را به آن آیتم جلب نمود.

با استفاده از موارد گفته شده به سادگی می توان توجه کاربر را به یک نوشته یا گزینه ای که باید بر روی آن کلیک شود جلب نمود، در این صورت در عین سادگی، یک طرح منسجم و بسیار کارا خواهیم داشت، چرا که برای ایجاد تغییرات تنها کافیست اشکال سازنده تنش خطی یا کناره ها را تغییر دهیم تا مفهوم مجازی شکل گرفته نیز متناسب با آن ها تغییر کند.

لازم به ذکر است در ایجاد چنین مواردی می توان از خلاقیت های بسیاری استفاده نمود، برای مثال هیچ ضرورتی وجود ندارد که همانند تصویر دوم، بین اردک ها فضای خالی نیز وجود داشته باشد، یا تنها از رنگ های مشخص و ثابتی استفاده نمود، بلکه عنصر کلیدی، ایجاد یک ریتم مشخص از برخی خصوصیات ظاهری، نظیر رنگ و اندازه است که کاربر بتواند با دنبال کردن آن ها به مفهومی جدید در طرح رسیده و در ساده ترین حالت ممکن، به سمت گزینه مورد نظر طراح هدایت شود.

منبع : http://thehipperelement.com

لینک مطلب در uxbook.org

You may also like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *